V úterý dne 7.3.2023 má Výbor pro uzemní rozvoj hl. města Prahy na svém programu projednání bodu tzv. Vymezení lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice. Odborem územního rozvoje MHMP byl přitom bod Z 3516/00 doporučen ke schválení. Následně musí změna ještě projít Radou a hlasováním zastupitelstva MHMP, aby mohla být trasa lanovky zanesena do územního plánu města. S ohledem, že město je současně investorem projektu, bude to nejspíše jen formalita.
Poté, co byl v srpnu 2022 zvolen vítězný architektonický vzhled stanic, se tak jedná o další nezbytný krok nutný k realizaci lanovky.

Vítězný návrh finální podoby stanice Bohnice dle architektonického návrhu britského týmu William Matthews Associates a spol.
Zajímavostí je, že v rámci odborné komise vítězný návrh nezískal jednoznačnou podporu – přesto byl schválen bez snahy zahrnout evidentní nedostatky.
K nesouhlasným podáním občanů pak úředníci nepřihlídli vůbec z důvodu doručení připomínek po termínu. Ve vyhlášce, kterou bylo oznámen termín projednání změny územního plánu bylo uvedeno jen číslo změny. Nebylo tam uvedeno, které lokality se týká a že předmětem změny je lanová dráha. Vzhledem k obrovskému množství projednávaných změn územního plánu je takové oznámení (označení pouze číselným kódem) nedostatečné. Veřejnost tak termín veřejného projednání a následnou běžící lhůtu pro podání připomínek nezaregistrovala. Úředníci se tehdy naoko divili, že v sále CAMPu nikdo během projednání změny není. Způsob takového projednání změny budí velikou nedůvěru.
Na základě naší stížnosti alespoň došlo k částečné nápravě tohoto nepřehledného systému, který dlouhé roky jako jediný z celého Magistrátu využíval právě Odbor územního rozvoje. Nicméně podané připomínky po lhůtě úřad již nereflektoval a nedal o této skutečnosti obyvatelům ani vědět.

Čistě teoreticky mohli chybu napravit tím, že by veřejné projednání s malou ztrátou času zopakovali. Přes upozornění a žádosti mnoha občanů této možnosti nevyužili.
Na druhou stranu – když jsme se veřejného projednání v CAMPu v jiné kauze osobně zúčastnili, úředníci MHMP a IPRu jako předkladatelé změny na zásadní dotazy dotčených obyvatel nedokázali adekvátně reagovat a ani je rozumně zodpovědět. Ve finále na kameru přiznali, že k projektu měli také své výhrady, ale schvalují jej na základě politického rozhodnutí.
Zodpovědní magistrátní úředníci placení z našich daní tak zcela rezignovali v odborné rovině garanta, a v procesu schvalování změn územního plánu se jejich role stala čistě formální. Poslední roky tak v limitních lhůtách a s vypětím sil zastřešují jejich práci samotní dotčení obyvatelé a spolky.
V rámci zjišťovacího řízení EIA (PHA1102) MČ Praha 8 uvedla, že se záměrem lanové dráhy souhlasí za podmínky, že součástí záměru bude výstavba dostatečných P+R parkovišť v lokalitě, a za podmínky, že stavba neohrozí výstavbu tramvajové trati. Rada MČ Praha 8 to odsouhlasila usnesením č. Usn RMC 0162/2020 ze dne 29.4.2020. Z dalších podkladů vyplývá, že radnice MČ Prahy 8 se dle všeho stáhla poté, co získala od hl. města příslib výstavby hasičské stanice výměnou za převod nezastavitelné zeleně vedle polikliniky pro zajištění výstavby velkokapacitního parkovacího domu.
Okolí stanice lanovky na sídlišti Bohnice by tedy v případě realizace sloužilo k odstavení automobilů cestujících, kteří pokračují lanovkou do města (ve všední dny) a do zoologické zahrady (víkendy). V případě zoologické zahrady jsou v současnosti poměry takové, že na každých 7.000 návštěvníků připadá 1.000 parkujících automobilů. Pokud by tomu tak bylo i u lanové dráhy, tak by stanice na sídlišti Bohnice indukovala velké množství příjezdů a parkování automobilů (ve skutečnosti však lze předpokládat, že ty poměry u lanové dráhy budou ještě nepříznivější vzhledem k její snadnější přístupnosti automobilem). S ohledem na umístění stanice musí projet z východu a ze severu obytnou zástavbou sídliště.
Každá mince má dvě strany, proto i názor na potřebu lanovky za několik miliard rozděluje společnost na dva tábory.

Spornou otázkou může být vedení trasy nad čistírnou odpadních vod, kde má vzniknout bioplynová stanice. Není to dávno, co v Anglii jedna taková explodovala.
Určitě lze vyzdvihnout, že v rámci rychlého propojení s Prahou 6 se jedná bezesporu o originální řešení v rámci MHD. Lze předpokládat, že i pro návštěvníky ZOO to bude vítaná atrakce, nicméně stále nezodpovězenou otázkou je, kolik cestujících bude lanovku přes týden využívat a ochotno několikrát přestoupit. Který Pražan se bude probíjet autem přes ucpaný Kulaťák na Podbabu, aby pak přejel lanovkou do Troje? Pro samotné obyvatele Troje pak dle jejich vyjádření lanovka nic nepřinese.
Sporné a negativní body u tohoto projektu jsou bezesporu:
- ztráta soukromí a snížení kvality bydlení v okolí záměru, kdy obyvatelům budou jezdit kabinky přímo před okny denně každých 30sec od rána do noci
- 16m vysoká podpěra s kabinkami v přírodní lokalitě třešňového sadu Palírka
- narušení pohledové části u usedlosti Sklenářka
- zábor pozemků České zemědělské univerzity
- trasování nad čističkou odpadních vod
- výrazné zvýšení každodenního ruchu i individuální dopravy k lanovce přes celé sídliště Bohnice
- parkování v oblasti s pravděpodobným scénářem zavedení modrých zón a nutné výstavby parkovacího domu pro cestující
S dotčenými obyvateli se za několik let přes všechny sliby žádný kompetentní politik nesetkal aby jim vysvětlil možná úskálí, případně do projektu zahrnuli připomínky vedoucí ke snížení negativního vlivu na kvalitu bydlení v rezidenční oblasti i očekávaného zvýšení dopravy v celých Bohnicích.

Vizualizace jak má vypadat poněkud naddimenzovaná stanice v Troji – Podhoří umístěná v záplavové oblasti. Důvodem je potřeba parkování nejezdících kabinek uvnitř objektu.
Už v roce 2020 záměr lanové dráhy PHA1102 skončil s nalezenými chybami a nesrovnalostmi v EIA. Hl. město Praha proto v roce 2022 vyčlenilo další miliony na přípravu studií, aby záměr lanové dráhy mohlo do EIA podat pravděpodobně zcela nový, a neopravovat původní záměr o relevantní připomínky institucí a obyvatel. Radou odsouhlasené parkovací domy Podbaba a Bohnice za 600 mil Kč navázané na lanovou dráhu nejsou přitom součástí záměru.
Lanová dráha byla navrhovaná stoupenci záměru jako údajné rychlé, levné a přechodné řešení do doby výstavby tramvajové trati, která je připravována ve stejné trase. My však nevěříme, že vybudování lanové dráhy bude rychlé. Nevěříme, že bude levné. A nevěříme, že dává smysl budovat lanovou dráhu v této trase, kde je připravována i tramvajová trať.
Celkovou cenu realizace projektu lanovky odhadujeme minimálně na 3.5-4 mld Kč. Částka 1.6 mld Kč avizovaná městem není dle našeho názoru reálná. Je proto poněkud s podivem, že v čase, kdy ve státní kase a veřejné správě chybí finanční prostředky prakticky na vše a čekají nás roky šetření a ořezávání výdajů, nedošlo Radou MHMP k částečné revizi připravovaných projektů navržených před recesí.
Politici tak dosud permanentně prosazují projekty v nezměněné původní variantě bez ohledu na skokově rostoucí ceny veškerých vstupů. Další kapitolou jsou vysoké provozní náklady na provoz a údržbu, které bude třeba výhledově kompenzovat zvýšením jízdného nebo vstupného. Proto jsme názoru, že u takto zásadního projektu pro celou oblast by bylo správné vést s dotčenou veřejností věcný dialog a pokusit se najít alespoň kompromisní řešení, když už nic jiného.
P.S. dle aktuální informace bod k lanovce byl v reakci na výše uvedené přerušen. Bude následovat pracovní jednání členů výboru a náměstků MHMP s IPR, DPP.
Jedná o stejnou debilitu, jako byl Bémova Olympiáda v Praze 😦 Prostě rozhodla banda diletantů!
S lanovkou i tramvají zásadně nesouhlasím.